Våre verdier og styrende prinsipper


 

 

Vi i SPISS vet at alle mennesker har like stor verdi og anerkjenner at alle mennesker, uavhengig av diagnoser, fungering og alder, har krav på respekt, anerkjennelse og ikke minst kontroll over eget liv. Vi vil derfor bestrebe oss på å legge til rette for den enkeltes egenkontroll så godt det lar seg gjøre.  I vårt arbeid er det de vi jobber for og med som skal sette standard og avgjøre hvor vi skal med jobben.

Våre kjerneverdier er Tillit, Kunnskap, Integritet og Trygghet

Tillit

Vi tror at tillit som grunnlag er viktig for å kunne gi god bistand og mener derfor at det er avgjørende å ha fokus på å skape gode relasjoner. Vi tenker at det er i møtet mellom oss og i dialogen vi har at relasjonene mellom oss og de vi skal bistå skapes. For å klare å bygge relasjon og skape tillit må vi være ydmyke nok til å forstå at vi ikke forstår alt og tydelige nok i å vise hvem vi er som personer.

tillit lite
kunnskap

Kunnskap

Vi bruker kunnskap og erfaringer for å oppnå mål og delmål i arbeidet. For å inneha den rette kunnskapen i hver enkelt sak, mener vi det er viktig å ta utgangspunkt i de vi skal bistå, der de er, det de ønsker, det de er opptatt av. Vi lytter til de som “har skoene på” og er nysgjerrige og åpne i møte med andre. Vi vet at vi har mye å lære.

Integritet

Vi bestreber oss på å tenke kreativt, se muligheter og lage løsninger som er beregnet for hver enkelt. Vi er bevisste på at vi ikke er tilstede for å ta kontroll over den eller de vi jobber for, eller forme dem til noe annet enn de er eller ønsker å være, men for å hjelpe dem til størst mulig grad av selvkontroll og medbestemmelse. Vi respekterer det enkelte menneskes og familiers valg og vil gjøre det vi kan for å skreddersy vår bistand i tråd med de enkeltes livsstil, verdier, valg, ønsker og behov.

integritet
trygghet lite

Trygghet

Vi er opptatt av at de vi arbeider for og samarbeider med skal føle seg trygge i relasjon med oss. Derfor vil vi være tydelige, ærlige og redelige. Vi gjør det vi har sagt at vi skal gjøre og vi sier i fra dersom det er noe vi må endre eller som vi undres over. Vi har taushetsplikt og vil ikke bringe noe videre uten å enten ha fått tillatelse eller å informere om hva vi MÅ ta videre, til hvem og hvorfor. Vi gjør ikke noe bak din rygg.

Vi er opptatt av at vi skal ha oppdatert kunnskap om metoder, innfallsvinkler og hjelpemidler, samt at vi selv skal kunne praktisk gjennomføre alle tiltak vi ber andre om å utføre. Det fører til at vi, etter å ha planlagt arbeidet, vanligvis er med i praktisk utprøving, innføring og oppstart av tiltak. Vi mener også at det er VI som må være tilgjengelig når de vi bistår er klare, ikke motsatt!

Våre styrende prinsipper er Faglig, Praktisk og Tilgjengelig!

Faglig

De som arbeider i SPISS skal ha omfattende kompetanse og bred praktisk erfaring på de områdene SPISS tilbyr tjenester. De råd og tips som SPISS sine medarbeidere tilbyr skal være fundert i både teoretisk kunnskap og praktisk erfaring som er relevant for det de arbeider med.

SPISS sine medarbeidere skal være faglig oppdatert og godt orientert om forskning og ny viten knyttet til aktuelle fagområder, samt ha oppdatert kunnskap om ulike metoder og materiell som finnes.

SPISS sine medarbeidere skal også hele tiden være åpne for å knytte kontakter med andre fagmiljøer som er nyttige for de vi betjener.

books shutterstock_524797687
shutterstock_55273471

Praktisk

Både materiellet som utgis på SPISS Forlag, de kurs og forelesninger som SPISS tilbyr, samt den opplæringen SPISS gir, skal være praksisrettet og oppleves som nyttig, forståelig og relevant.

Selv om SPISS sine tjenester bygger på omfattende teoretisk kunnskap, skal dette formidles på en slik måte at det ikke kreves forkunnskaper eller teoretisk tyngde innen våre fagområder for å kunne nyttiggjøre seg våre tilbud.

Opplæring skal i størst mulig omfang være hands-on, med demonstrasjoner og praktisk arbeid der behovet er.

Tilgjengelig

Det skal være lett å få hjelp hos SPISS. Vi skal ikke ha lange ventelister og vil strekke oss langt for å imøtekomme behovene til de som leier oss inn. Vi stiller ingen krav til dokumenterte diagnoser, så lenge det vi tilbyr oppleves som nyttig. SPISS sine medarbeidere skal kunne kontaktes på flere måter: pr telefon, på e-post eller pr. brev. Vi kan også tilby opplæring via flere kanaler.

Videre mener vi at vi må jobbe når den vi skal hjelpe er tilgjengelig, ikke at vedkommende må være tilgjengelig når vi er på jobb. Dette fører til at vi ikke har faste arbeidstider, men jobber når det funker for den/de vi skal hjelpe, enten det er tidlig på morgenen eller sent på kvelden, i helger eller i ferier. Og selvfølgelig også på vanlige hverdager og på dagtid.

shutterstock_1193163277

Kjennetegn på opplæringen vår

Vi gir opplæring til personer med egen diagnose, privatpersoner og fagfolk. Vi har ingen krav om dokumentert diagnose innen autismefeltet, så lenge du som bestiller vet hva vi kan og ønsker denne kompetansen. 

Vår opplæring skal være KONKRET og MÅLRETTET.

konkret

Konkret

Med konkret opplæring mener vi at opplæringen skal være praktisk og anvendelig og ha fokus på forståelige og gjenkjennelige sammenhenger, samt på praktiske og gjennomførbare handlinger. 

De som mottar opplæring, enten det er via kurs eller individuell trening av ferdigheter, skal oppleve at det de lærer er nyttig og kan benyttes i egen hverdag.

Målrettet

Vår opplæring skal ha tydelige mål og delmål, satt i samarbeid med de vi jobber for. Målene vi setter skal være operasjonaliserte og målbare og vi skal skape en felles forståelse av hva vi ønsker å oppnå og tydelige kriterier for når målene anses som oppnådd.

Arbeidet med å sette seg mål og velge ut tiltak skal bygge på grundig kartlegging av nåværende status, samt på kunnskap om personens ferdigheter, ønsker og behov.

målrettet